dekova

HR management & Consulting

blog

     
Burn out voorkomen

Burn-out voorkomen? Dit is wat de werkgever kan doen

De burn-out is volksziekte nummer één. Het is dan ook niet gek dat medewerkers bedolven worden onder de tips hoe ze stress kunnen voorkomen. Toch wordt de rol van de werkgever minder besproken. Terwijl juist die veel meer kan doen.

Burn-out voorkomen
 
 

Af een toe een yogalesje aanbieden, dat is niet genoeg. Neem genoeg pauzes, zet je telefoon regelmatig uit en geef vooral je grenzen aan. Zomaar een greep uit de tientallen tips over hoe je kunt voorkomen dat je straks thuis zit met een burn-out. Die adviezen blijken hard nodig. Maar liefst één op de zes medewerkers heeft last van burn-outverschijnselen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Terwijl dit tien jaar eerder nog maar één op de tien was.

Hoge kosten

Heel fijn dat medewerkers zelf veel kunnen doen om een burn-out te voorkomen. Maar hoe zit het met de rol van de werkgever? Als manager kun je natuurlijk alle verantwoordelijkheid op je medewerkers afschuiven, maar hiermee snijd je jezelf in de vingers. En wanneer iemand uit de running is, dan lopen de kosten snel op. Een gemiddelde burn-out staat gelijk aan 242 dagen verzuimen, met dito kosten. Nog los van de onrust die dit veroorzaakt bij de directe collega’s van de medewerker.

Werkgevers die een te hoge werkdruk negeren, lopen bovendien het risico dat goede krachten elders aan de slag gaan. Tevredenheid op de werkvloer hangt namelijk nauw samen met goed leiderschap, zeggen verschillende studies. Je bekommeren om het welzijn van je medewerkers is hierbij essentieel.

Ervaringsdeskundige

Toch nemen veel werkgevers de burn-out nog steeds niet serieus genoeg, merkt ook Mascha Mooy. Zij is oprichtster van Bye Bye Burnout, een bedrijf dat werkgevers adviseert hoe ze hun mensen kunnen ondersteunen bij een burn-out. En, minstens zo belangrijk, hoe ze kunnen voorkomen dat het zover komt. Bij het bedrijf werken arbeidsjuristen, trainers, psychologen en coaches.

Na een succesvolle carrière als consultant op de Amsterdamse Zuidas kwam Mooy tien jaar geleden zelf met een burn-out thuis te zitten. ‘Ik had hoofdpijn, stemmingswisselingen en huilbuien. Maar ik negeerde alle signalen,’ vertelt ze. Ook haar leidinggevende trok niet aan de bel. Maar die had dan ook geen verstand van het onderwerp. ‘Dat had niemand destijds,’ zegt Mooy.

Hoge werkdruk

Inmiddels kun je niet meer om de burn-out heen. Je verwacht dan ook dat werkgevers nu wel beter zouden weten. Maar volgens Mooy is dat heel vaak niet het geval. ‘Er is veel ontkenning bij werkgevers,’ zegt ze. ‘Ik krijg vaak te horen dat burn-outproblematiek bij hen niet speelt.’ De kans is groter dat ze een blinde vlek hebben. Mooy: ‘Wanneer een manager uit de zorg of de financiële dienstverlening dit beweert, weet je dat het niet klopt. In die sectoren ligt de werkdruk heel hoog.’

Erkennen

Volgens Mooy zien te veel werkgevers burn-out nog als een teken van zwakte. ‘Stiekem denken ze dat dit alleen zeurpieten overkomt’ zegt ze. ‘Terwijl het juist de meest betrokken en ambitieuze medewerkers zijn die zichzelf voorbij lopen.’

Erkenning van het probleem dus. Maar wat moet je daarnaast nog meer doen om een burn-out bij je medewerkers te voorkomen? Met zo nu en dan een yoga-lesje aanbieden kom je er volgens Mooy niet. ‘Wanneer je heel veel stress hebt omdat je voortdurend te veel hooi op je vork neemt, zet dat helemaal geen zoden aan de dijk.’ Zo nu en dan vragen hoe het met iemand gaat, is ook niet genoeg. ‘De drempel om tegen de baas te zeggen dat je stress ervaart ligt hoog,’ aldus Mooy. ‘Mensen zijn toch bang dat dit op een gegeven moment tegen ze wordt gebruikt.’

Maak burn-out bespreekbaar

Om burn-out onder jouw medewerkers te voorkomen heb je een structureel andere aanpak nodig. En dat begint met het onderwerp bespreekbaar maken. Mooy merkt vaak dat werkgevers allerlei excuses verzinnen om maar niet te hoeven zeggen dat iemand met een burn-out thuis zit. ‘Hiermee geef je aan de rest van de medewerkers het signaal dat het iets is om je voor te schamen. Denk maar niet dat ze je dan in vertrouwen nemen als het met hen een keer niet goed gaat.’

Verdeel de taken goed

Dan is het bovendien al te laat. Mooy: ‘Je moet in een veel eerder stadium ingrijpen.’ Hoe? Door zelf in de gaten te houden welke collega’s te veel hooi op hun vork nemen. ‘Vaak komen er in de loop van de tijd steeds meer verantwoordelijkheden bij, en stapelen de klussen zich op in iemands takenpakket,’ legt Mooy uit. ‘Ga om de zoveel tijd na of de balans nog wel goed is. Alles wat niet bij iemands takenpakket hoort, leg je bij iemand anders neer. Desnoods neem je nieuwe mensen aan om dat werk op te vangen.’

Wees flexibel

Een burn-out komt natuurlijk niet alleen om de hoek kijken als de druk op het werk te groot is. Iemands privésituatie kan ook voor een hoop stress zorgen. ‘Probeer hier als werkgever rekening mee te houden, door je een beetje flexibel op te stellen,’ tipt Mooy. ‘Door medewerkers die ’s ochtends hun kinderen naar school moeten brengen de mogelijkheid te geven iets later te beginnen bijvoorbeeld. Of door verzoeken om thuiswerken flexibel op te pakken, niet te halsstarrig vasthouden aan kantoortijden, maar het jouw medewerkers onderling te laten regelen. Dat blijkt in de praktijk veel beter te werken.’

 

 

Attitude...

Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst

zelfstandige en stress???

Een derde van de Vlaamse ondernemers heeft het moeilijk om een evenwicht te vinden tussen werk en privé. Dat blijkt uit een studie van de SERV, het overlegorgaan van de sociale partners.

Elke drie jaar peilt de SERV naar de werkbaarheidsgraad van zelfstandigen. Leidt hun job tot stress, vinden ze een evenwicht met hun privéleven, blijven ze gemotiveerd en krijgen ze voldoende leerkansen. Drie jaar geleden waren de resultaten nog positief. Toen zei 51,4% werkbaar werk te hebben, een stijging tegenover 2013. Dit jaar is dat slechts 50,7%. Vooral de horeca (62,3%) en de bouw (52,1%) scoren slecht.

Het grootste probleem is psychische vermoeidheid. Ruim 36% van de zelfstandigen kampt met stress. Dat is een toename van drie procentpunt tegenover 2013. Zelfstandige ondernemers die hun activiteiten zien krimpen hebben meer last van stress, terwijl zelfstandigen die groeien klagen over een hoge werkdruk.

Toch betekent dat niet dat de zelfstandigen niet gemotiveerd zijn. Ruim negen op de tien zijn nog enthousiast aan de slag. Slechts 9,3% van de zelfstandigen kampt met motivatieproblemen.

In 2001 hebben de sociale partners en de Vlaamse regering zich geëngageerd om tegen 2020 te streven naar een werkbaarheidsgraad van 55%. “Op die manier willen we de zelfstandigen langer aan de slag houden”, zegt SERV-voorzitter en Unizo-topman Karel Van Eetvelt. “Maar deze laatste resultaten leren ons dat dit een lastige opdracht zal worden. Onder meer een eenvoudigere administratie zou soelaas kunnen bieden. Ook moeten ondernemers blijvend aangespoord worden om hun managementscompetenties te versterken.”

 

inhoud is belangrijker dan geld ....

Of je als werknemer bij je werkgever blijft, hangt veel meer af van je intrinsieke motivatie dan van (secundaire) arbeidsvoorwaarden.

Materiële zaken als compensatie voor overwerk en een auto van de zaak zijn amper van belang om werknemers bij hun werkgever te houden. We vinden de band met onze collega's en de inhoud van ons werk veel belangrijker, zo blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek 2016.

Vooral docenten blijven bij hun huidige werkgever omdat ze de inhoud van hun werk leuk en uitdagend vinden. Voor ruim zes op de tien leraren is dat de belangrijkste motivatie om niet van organisatie te veranderen. Werknemers in de zorg zijn het meest blij met hun collega's en zien hen dan ook als belangrijkste reden om bij de huidige organisatie te blijven werken.

Alleen als je een financiële functie hebt, en bijvoorbeeld accountant bent, is de kans groot dat de inhoud van je werk niet op nummer 1 of 2 staat. Werknemers in financiële functies vinden prettige collega's het belangrijkst, gevolgd door een goede werk-privébalans. Ook hier zien we dus dat materiële zaken maar een kleine rol spelen in de vraag of mensen bij hun werkgever blijven.


 

praktische adviezen bij burn out

Burn-out herstel: 7 praktische adviezen bij een burn-out

Burn-out herstel draait om bezig blijven en niet onderuitgezakt op de bank hangen en maar piekeren. Het is juist goed om bezig te zijn en je dagelijkse patronen en gedachtegangen te doorbreken.

Hieronder 7 praktische adviezen die bijdragen aan het herstellen van je burn-out.

Advies 1: Zorg voor structuur in je leven

Een heldere dagindeling zorgt dat je structuur brengt in je leven. Vanaf het moment dat je opstaat tot je gaat slapen. Eet op vaste tijden, ga dingen doen, wissel dat af met voldoende rust en bouw regelmatig momenten voor ontspanning in. Van een boek lezen, naar muziek luisteren, sporten, tijd voor familie en vrienden nemen, je hobby oppakken enzovoort. Plan zeker je agenda niet vol, omdat je graag van alles wilt doen en meemaken.

Advies 2: Doe één ding tegelijkertijd

Burn-out herstel betekent vaak dat je je manier van denken en doen moet veranderen. Dus in plaats van denken dat je alles kunt en ook wilt doen, ga je je nu focussen op één ding tegelijkertijd. Die ene taak doe je voor de volle 100% en verder houd je je nergens mee bezig. Hierdoor creëer je rust, voel je je tevreden en krijg je een goed gevoel over jezelf. Daarbij voorkom je dat je tig half afgemaakte werkjes hebt die je opgejaagd, onrustig en moe maken. Dit betekent dus ook: leren nee-zeggen en assertief zijn als anderen je hulp vragen.

Advies 3: Luister naar jezelf

Je burn-out was er niet van de ene op de andere dag. Het is een langdurig proces geweest. Je hebt lang heel veel hooi op je vork genomen en de signalen van je lichaam stelselmatig genegeerd. Nu je bezig bent met een burn-out herstel is het goed naar jezelf te kijken en te leren luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Van hoofdpijnen, vermoeidheid, gespannen zijn tot prikkelbaarheid en desinteresse. Door naar jezelf te luisteren en regelmatig te ontspannen kun je een tweede burn-out voor zijn.

Advies 4: Onderhoud je sociale contacten

burn-out herstelEen burn-out kan gepaard gaan met gebrek aan levenslust en depressieve gevoelens. Hierdoor kan het zo zijn dat je het liefst in je schulp kruipt, de buitenwereld volledig uitsluit en helemaal niets meer doet. Probeer die negatieve spiraal te doorbreken en onderhoud contact met je familie, vrienden, buren, collega’s en dergelijke. Niet alleen kunnen zij je afleiden van je sombere gedachten, maar ook kan praten je nieuwe aanknopingspunten bieden bij je burn-out herstel. En… natuurlijk samen relaxen is ook een prima manier om aan je neerslachtigheid te ontsnappen.

Advies 5: Leef in het hier en nu

Door in het heden te leven en niet over gisteren of morgen na te denken, voorkom je dat je gaat malen en piekeren. Van hoe lang je burn-out gaat duren, wat er met je baan gebeurt tot wat anderen ervan vinden. Accepteer wat er is gebeurd en laat los. Probeer te genietenvan vandaag. Stapje voor stapje. Laat wat is geweest en gaat komen even voor wat het is. Je burn-out herstel staat voorop en dat realiseer je door in het heden te leven. Een training mindfulness kan je daarbij zeker helpen.

Advies 6: Vermijd perfectionisme

Alles perfect willen doen, is een van de gemeenschappelijke delers van veel burn-outpatiënten. Je vindt goed niet goed genoeg. Je streeft altijd naar het ultieme ofwel perfecte. Die eigenschap zorgt voor enorm veel druk en draagt zeker niet bij aan een burn-out herstel. Probeer alles wat minder perfect te doen. Laat de boel de boel. Lukt dat je niet? Schakel dan hulp van anderen in, maar ga zeker niet proberen de perfectionist uit te hangen, want dat komt je genezingsproces niet ten goede.

Advies 7: Burn-out herstel: lach zoveel je kunt

Lach veel en regelmatig, want dat is niet alleen fijn. Regelmatig lachen is ook heel erg gezond. Lachen helpt om geluksstofjes (endorfines) aan te maken die bijdragen stress te bestrijden en je een fijner en gelukkiger gevoel te geven. Dus kies ervoor dingen te doen die je aan het lachen maken. Van lachfilmpjes op Youtube kijken en humoristische boeken lezen tot wat vaker de humor van je eigen gedrag en gedachten inzien. Of beluister deze podcast waarin ik je mijn ochtendmeditatie uitleg. Ontdek het verschil van één simpele innerlijke glimlach.

Enthousiasme en passie bestaat inderdaad echt nog...

Ik was afgelopen maandag getuige van het feit dat enthousiasme en passie inderdaad nog bestaat.

Ik had het geluk om Dave Ulrich gedurende een hele dag te mogen aanhoren. Een Amerikaanse professor die letterlijk al heel wat kilometers op de teller staan heeft en kan terugvallen op een goed gevuld vat aan ervaringen en verhalen. Ik heb zelden nog maar een spreker meegemaakt die geduende een hele dag op een ergelijke gepassioneerde en enthousiasmerende wijze zijn boodschap bracht.

Het vernieuwende vandaag van Ulrich is dat hij HR ook inderdaad en terecht een duidelijke verantwoordelijkheid geeft in de expansie en overleving van een bedrijf. Hij doet dit niet enkel op de gekende wijze door te wijzen op het uitbouwen van de nodige HR tools waar het line management mee aan de slag kan. Nee hij gaat deze maal een stap verder en verplicht HR om samen met de business naar de externe klanten te gaan kijken en samen te exploreren hoe het bedrijf zich beter op de markt kan positioneren of handhaven.

Vernieuwend verfrissend aangenaam om mee te maken. Een aanrader voor iedereen die een hart voor HR heeft.

Meer jongeren met burn-out

Nederlands onderzoek levert zeer opmerkelijk resultaat op. Vermoedelijk is de Belgische situatie niet veel verschillend.

Jongeren tot 35 jaar zijn niet langer de meest vitale werknemers van Nederland. Zij kampen vaker met een bun-out, waarvan de oorzaken buiten het werk moeten worden gezocht.

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau SKB.

Uit het onderzoek blijkt dat er geen factoren in het werk aan te wijzen zijn die ervoor zorgen dat het percentage psychisch vermoeide werknemers onder de 35 jaar gestegen is. Jongere werknemers vinden de eisen die aan het werk gesteld worden, volgens SKB, doorgaans als minder zwaar dan dat hun oudere collega’s.

Op grond van deze bevindingen concludeert SKB dat de oorzaken waarom meer jongere medewerkers psychisch vermoeid zijn dan hun 10 jaar oudere collega's, buiten het werk gezocht moeten worden.

Werknemers van 35-44 jaar zijn nu de vitaalste werknemers in ons land.

Hoe engageer ik medewerkers

Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn om succes te hebben. De eenvoudige en voor de hand liggende dingen werken meestal het best zoals blijkt uit onderstaand artikel:

Susie Cranston en Scott Keller vragen werkgevers vaak wat het geheime ingrediënt is voor het inspireren van medewerkers en het verhogen van de productiviteit. Het komt vrijwel altijd neer op hetzelfde, maar moeilijk te implementeren, principe: Betekenis. Betekenis in de zin van dat het werk dat verricht wordt er echt toe doet, dat het verschil maakt.

Lees meer via

http://www.penoactueel.nl/HR-Strategie/Algemeen/2013/2/Het-verhogen-van-de-betekenis-van-werk-PENO009245W/#.UYe35ZSYJ1c.email

Invloed van het nieuwe werken op de 'work-life' balans

Heeft het nieuwe werken een bepalende invloed op je 'work-life' balans?

Recent onderzoekt lijkt aan te geven dat de stijl van je leidinggevende een zeer grote rol speelt in de wijze waarop je 'work-life' balans overeind blijft wanneer je een thuiswerker bent. Een leidinggevende van een team thuiswerkers zal vooral aandacht moeten hebben op resultaten en zich niet verliezen in het feit of de medewerker al of niet achter de PC zit. Het is cruciaal dat er een degelijke en stevige vertrouwensband bestaat tussen de leidinggevende en zijn medewerkers waardoor de prestatiemotivatie enkel maar kan groeien.

Een ander belangrijke competentie voor een thuiswerker is beschikken over goede time-management. In een traditionele werksituatie is het beschikken over een goede time-management belangrijk waardoor je binnen de afgesproken tijd de voorziene taken kan afwerken. Voor een thuiswerker is een goede time-management nog belangrijker want de grens tussen werk en privé tijd dreigt te vervagen waardoor men door blijft werken.

bron en meer lezen: ‘Het Nieuwe Werken: uitkomst of ondergang voor je privéleven?’ van Tessa Jans, afgestudeerd Arbeids- en Organisatiepsycholoog aan de Universiteit Utrecht.
 

werkgevers naar een verdere confederale structuur?

Om het toekomstige IPA op een correcte manier te kunnen overleggen hebben de interprofessionele organisaties van de werkgevers hun structuren aan de realiteit aangepast. Door zelf een IWO (interprofessioneel werkgeversoverleg) te organiseren hoopt men te vermijden dat er verder opbod kan gebeuren tussen het regionaal en het federaal niveau op het vlak van sociaal overleg.

Lees meer via :http://vbo-feb.be/media/uploads/public/_custom/press/PressReleases/21_09_NL.doc

Welkom op mijn blog

Ik zal geregeld een nieuw artikel publiceren en/of verwijzingen maken naar interessante vakliteratuur. Kom geregeld deze blog bezoeken!

Met dank,
Wouter

Zoeken

Recente artikelen

Contact Info

dekova
Heirbaan 88
1745  Opwijk
 wouter.de.koster@dekova.be

Telefoon: 052/35.62.12
GSM: 0496/25.47.46